گروه برنامه نویسی و طراحی سایت « وبیک »
مجتبی یوسفی
نویسنده : مجتبی یوسفی

ارسال تیکت
  تیکت
برای هر یک از موارد زیر می توانید از این بخش استفاده نمایید:
- سفارش طراحی سایت جدید
- پیگیری سفارش های قبلی
- گزارش مشکل پیش آمده
عضویت در خبرنامه
  عضویت در خبرنامه
ما هم مثل شما از اسپم خوشمان نمی آید ، با عضویت در خبرنامه سایت هر ماه یک الی دو ایمیل برای شما ارسال می شود.
آمار بازدیدکنندگان
  آمار بازدیدکنندگان
کاربران آنلاین : 2
بازدید های امروز : 5
بازدید های دیروز : 254
کل بازدید ها : 1,107,019
پر بازدید ترین روز : 1402/12/20
بیشترین بازدید : 3658



مسابقه ای میان مرورگرهای مطرح

مسابقه ای میان مرورگرهای مطرح
در این مقاله قصد داریم با بررسی سرعت اجرای 4 مرورگر مطرح یک مقایسه ای بین آنها انجام دهیم و در آخر نتیجه را با هم مشاهده کنیم. بدیهی است که آخرین نسخه فعلی از هر کدام مد نظر ما می باشد. این مرورگرها عبارتند از Chrome 17 , Opera 11.6 , FireFox 10 و Internet Explorer 9 . مراحل مسابقه را با هم یکی یکی شروع می کنیم :

مرحله اول : راه اندازی سرد ( Cold Boot-Up )

برنده این مرحله : Chrome
راه اندازی سرد عبارت است از باز شدن مرورگر برای اولین بار بعد از بالا آمدن سیستم عامل , که این ویژگی برای بیشتر افراد مهم می باشد. مرورگر Chrome در یک رقابت نزدیک در این مرحله اول شد و مرورگر IE با اینکه بعضی از عناصر خود را از ویندوز می گیرد نتوانست برنده این مرحله باشد.


مرحله دوم : بارگذاری تب ها ( Tab-Loading )

برنده این مرحله : Opera
در این مرحله در هر مرورگر 9 تب با شرایط یکسان باز شده است . مرورگر Opera با زمان 6 ثانیه ای خود توانست به تنهایی برنده این مرحله باشد که این زمان تقریبا 3 برابر بهتر از دیگر رقبا بوده است.


مرحله سوم : بارگذاری آدرس ها ( URL-Loading )

برنده این مرحله : Chrome
در این مرحله قدرت بارگذاری آدرس ,قبل از تایپ کامل آن در نوار آدرس را مورد آزمایش قرار می دهیم . مرورگر Chrome توانست با سرعتی بالاتر مقام اول را از آن خود کند. مرورگر IE با فاصله نیم ثانیه ای در مکان دوم قرار گرفت و دو مرورگر دیگر با زمانی برابر 1.35 ثانیه مشترکا در جای سوم قرار گرفتند. هر چند این زمانها در مقیاس بسیار کوچک هستند ولی برای کاربران در انتخاب مرورگر مناسب مهم می باشند.


مرحله چهارم : جاوا اسکریپت

برنده این مرحله : Chrome
در این مرحله مرورگر Chrome با بازدهی بالاتر در اجرای کدهای جاوا اسکریپت از رقبا پیش افتاد . مرورگر Firefox با فاصله ای نزدیک دوم شد.


مرحله پنجم : بازدهی اجرای دستورات CSS

برنده این مرحله : Opera
در این مرحله مرورگر Opera با اختلاف زیاد از رقبای خود پیش افتاد و برنده این مرحله شد. IE در رده آخر قرار گرفت.


مرحله ششم : میزان فضای اشغالی ( در حالی که 9 تب باز است )

برنده این مرحله : Firefox
میزان فضای اشغالی مرورگرها در سیستم‌های مختلف (مخصوصا سیستم‌هایی با سخت افزار قدیمی و ضعیف) از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به همین جهت مرورگرها باید همواره کمترین میزان مصرف حافظه را در هر اجرا داشته باشند. برخی این آزمایش را بدون باز کردن هیچ تبی انجام می دهند اما عملا هیچ کسی مرورگر خود را بدون باز کردن صفحه های وب، اجرا نمی کند. در نتیجه ما بر روی آزمایش با باز کردن 9 تب تمرکز کردیم. آنچه که در این مرحله جای تعجب داشت این بود که Firefox که خیلی ها از او به عنوان خورنده‌ی حافظه یاد می کردند, درست برعکس آزمایش های قبلی، گوی سبقت را از Opera دزدید و به مقام اول رسید.
Firefox با 9 تب باز فقط 42 مگابایت حافظه را اشغال می کرد، Opera سرسخت ترین رقیب این گروه 49 مگابایت از حافظه را بلعید.


مرحله هفتم : میزان فضای اشغالی ( در حالی که 9 تب باز است و 5 افزونه نصب است )

برنده این مرحله : Firefox
بسیار مشهود است که افزونه ها موجب افزایش استفاده از حافظه می شوند ولی در این مرحله نیز Firefox با اشغال کمترین میزان حافظه به مقام نخست رسید.

جمع بندی امتیازات

ما به رتبه هر مرورگر در هر آزمایش امتیازی را دادیم و سپس آن را به حداکثر امتیاز تقسیم کردیم. البته ممکن است ملاک‌های امتیاز دهی ما با سلیقه شما متفاوت باشد. ولی با توجه به این موضوع که کاربران علاقه دارند نفرات برتر در پایان هر رقابت معرفی شوند ما هم این کار را به سلیقه خودمان انجام دادیم. البته بهتر است شما نیز بنا بر سلیقه خودتان و با توجه به نتایج به دست آمده از هر آزمایش این کار را انجام داده و مرورگر خود را انتخاب کنید. برای مثال اگر میزان اشغال حافظه برای شما از بقیه مهم تر است می توانید به آن بیشترین وزن را بدهید و به همین ترتیب رتبه بندی کنید.

امتیازات نهایی به شرح زیر می‌باشد:

  1. مرورگر کروم : 69 درصد
  2. مرورگرهای فایرفاکس و اپرا : 63.2 درصد
  3. مرورگر اینترنت اکسپلورر : 48 درصد

مرورگر Chrome در رتبه اول قرار گرفت و این درخشش را مدیون قابلیت‌های جدیدی است که برنامه نویسانش در ورژن‌های آخر به آن اضافه کردند. نتایج آزمایش جاوا اسکریپت تأثیر زیادی در کسب این رتبه برای Chrome داشت.

Firefox و Opera مشترکا دوم شدند در حالی که Firefox در آزمایش اشغال حافظه و Opera در تست‌های باز کردن تب‌ها و CSS امتیازات خوبی بدست آوردند. البته شاید با من موافق باشید که Opera در این آزمایش ها تا حدی بر Firefox برتری داشت ولی امتیازها، چنین رتبه‌هایی را رقم زدند.

شاید خالی از لطف نباشد که بگوییم IE از رقبای خود قدمت بیشتری دارد و مدت زمان زیادی هم گذشته که نسخه جدیدی از آن نیامده است ولی با این وجود امتیازات خوبی را کسب کرده هر چند که در هیچ کدام از آزمایشات بهترین نبوده. ( بابت دلگرمی به مایکروسافت )

واضح است که مرورگرها با آمدن هر نسخه جدید تا حدی از نظر سرعت پیشرفت می کنند که جای تقدیر دارد ولی بعضی موارد نیز وجود دارد که نمی توان از آن غافل شد. برای مثال هنوز مرورگر Chrome در بازکردن گروهی بوک مارک‌ها و یا ذخیره تصاویر صفحه دچار کندی آزار دهنده‌ای است. در حالی که در نشان دادن صفحه وب بعد از تایپ آدرس بهترین است و همه این موارد زمانی صورت می گیرد که Firefox در استفاده از حافظه به خوبی درس پس داده و راه خود را پیدا کرده است و البته آزمایش باز کردن 9 تب با سرعت حیرت آور در Opera از خاطراتمان پاک نخواهد شد.

منبع :
تعداد بازدید : 4289


دیدگاه شما