- گروه برنامه نویسی و طراحی سایت « وبیک »
مجتبی یوسفی
نویسنده : مجتبی یوسفی

ارسال تیکت
  تیکت
برای هر یک از موارد زیر می توانید از این بخش استفاده نمایید:
- سفارش طراحی سایت جدید
- پیگیری سفارش های قبلی
- گزارش مشکل پیش آمده
عضویت در خبرنامه
  عضویت در خبرنامه
ما هم مثل شما از اسپم خوشمان نمی آید ، با عضویت در خبرنامه سایت هر ماه یک الی دو ایمیل برای شما ارسال می شود.
آمار بازدیدکنندگان
  آمار بازدیدکنندگان
کاربران آنلاین : 1
بازدید های امروز : 08
بازدید های دیروز : 337
کل بازدید ها : 1,105,480
پر بازدید ترین روز : 1402/12/20
بیشترین بازدید : 3658



فریمورک های محبوب PHP (بروز رسانی شد)

فریمورک های محبوب PHP (بروز رسانی شد)

امروزه PHP یکی از فرگیر ترین زبانهای اسکریپ نویسی سمت سرور است که برای طراحی سایت از آن استفاده می کنند. بیش از 20 میلیون سایت با این زبان نوشته شده اند که در این میان سایتهای معروفی مانند فیسبوک , دیگ   و وردپرس   را می توان نام برد.

بسیاری از برنامه نویسان این زبان برنامه نویسی را بر دیگر زبانها مانند Python  و Ruby  ترجیح میدهند . چرا که هم سریع تر است و هم مستندات زیادی برای آن در وب آمده است و هم یادگیری آن ساده است و البته نمونه های زیادی از کدهای آماده آن نیز وجود دارد. مزیت مهم دیگری که PHP بر دیگر زبانهای برنامه نویسی دارد وجود فریم ورکهای خوبی است که برای آن نوشته شده است. فریم ورک ها نوشته شده اند تا برنامه نویسان از نوشتن کدهای تکراری خلاص شوند و البته امنیت و یکپارچگی کدها نیر بیش از پیش تامین شود.

فریم ورک های بسیار زیادی برای PHP نوشته شده است که هر کدام ویژگی‏ها و امکانات خاص خودشان را دارد. برای برگزیدن یکی از آنها، نیاز به بررسی همه و آشنایی نسبی با آنها دارد. در زیر تعدادی از این فریم ورک ها را با توضیحی مختصر برای هر کدام آمده است :

 

Laravel

Laravel framework لاراول محبوب ترین فریم ورک برای PHP و البته فریم‌ورکی پیشرفته است. این فریمورک در سال ۲۰۱۱ معرفی شد و یک ساختار بسیار بزرگ را در اختیار برنامه نویس قرار داد که باعث شد برنامه نویسی سریع تر و ساده تر انجام شود.

لاراول تمامی امکانات لازم برای ایجاد سایتی روزآمد از جمله امکانات سئو را در قالب ویژگی‌های پیش‌فرض و بسته‌هایی قابل نصب به برنامه‌نویسان ارائه می‌کند. لاراول بسیار قابل توسعه است و برای طراحی سایت در ابعاد کوچک تا بزرگ قابل استفاده است. موتور تمپلیت آن با نام Blade کمک میکند تا task های تکراری مثل کشینگ، ورود به برنامه، روتینگ، queuing و غیره امکان پذیر شوند. برنامه نویس ها می توانند از کد نویسی Homestead بدون دردسر لذت ببرند. سایت رسمی آن https://laravel.com می باشد

Zand Framwork

zend framework فریم ورک Zend معروف ترین فریم ورک برای PHP است و توسط شرکت Zend که سازنده زبان PHP است طراحی شده است. این فریم ورک شامل قاعده شیءگرایی می باشد, بسیار توسعه پذیر است و ابزارهای توکاری برای کار کردن با API هایی مثل گوگل , آمازون و  فلیکر دارد.  License  آن هم   BSD   است که به شدت انعطاف پذیر بوده و شرط می‏کند که در صورت توسعه آن باید کد تولید شده کاملا انعطاف پذیر باشد. همچنین این Framework از PHP 4 پشتیبانی نمی‏کند و تنها در PHP 5 به بالا اجرا می‏شود. این Framework   و کامپوننت‏های فراوان آن برای پروژه‏ های خیلی خیلی بزرگ مناسب است ولی برای خیلی از پروژه‏ ها چیزهایی را ارائه می‏کند که خیلی بیشتر از نیاز آنها است و همچنین به طور نسبی از پیچیدگی‏هایی برخوردار است. خیلی از چیزهایی که Zend Framework داره، خیلی کم کاربرد است.  همچنین این Framework شما را به پیروی از MVC اجبار نمی‏کند. این مساله اگر چه از یک سو سبب انعطاف‏پذیری می‏شود ولی از سوی دیگر هم ممکن است کار شما را غیر استاندارد کند. سایت رسمی آن  https://framework.zend.com  است.

CodeIgniter

codeigniter framework یک فریم ورک قدرتمند, با کارایی بالا, متن باز است که به شما امکان آماده سازی سریع پروژه تان را می دهد. معروفیت این فریم ورک به آن است که کار سرور را به حداقل می رساند. شما می توانید آن را بگیرید و در همان لحظه آن را اجرا کنید (تنظیمات حداقلی دارد). مستندات آنلاین آن حیرت آور است , به صورت آموزش های ویدیویی و هم به صورت فروم ها. از ویژگی های خوب آن این است که علاوه بر PHP 5 به بالا در PHP 4 نیز کار می کند. سایت رسمی آن https://codeigniter.com   است.

Symfony

symfony framework یک فریم  ورک متن باز بر پایه PHP 5 به بالا  است. که ماژول ها و کلاسهای کتابخانه ها در آن به خوبی تعریف شده است. کلاس های بهم پیوسته متعدد که در کار‌های پیچیده و گروهی بسیار می‌توانند کمک کننده باشند. برای کار با آن آن را دانلود کنید و سپس با حداقل تنظیمات آن را اجرا کنید. License  آن هم MIT است که License خوب و انعطاف‏پذیری به حساب می‏آید. همچنین این  فریم ورک به خوبی AJAX را پشتیبانی می‏کند و امکاناتی برای ساختن صفحات Admin سایت دارد که کار طراحی بخش مدیریتی سایت را خیلی آسان می‏کند.  از دیگر مزایای آن این است که با اکثر دیتابیس های موجود مانند MySQL , PostgreSQL , Oracle  و  Microsoft SQL Server سازگاری دارد. سایت رسمی آن   https://symfony.com است.

CakePHP

cakephp framework این فریم ورک برای ایجاد پروژه های عظیم و یا پروژه های با امکانات زیاد حرف اول را می زند. این فریم ورک از MVC کامل پشتیبانی می‏کند. کاربران خیلی زیاد و فعالی دارد که ویژگی مهمی به حساب می‏آید. همچنین دارای راهنمای آنلاین است که به خوبی سازماندهی شده است. امکان یادگیری آن از طریق ویدیو های آموزشی نیز فراهم است. سایتهای زیادی با آن نوشته شده اند از جمله Mambo . این فریم ورک دو تا اشکال کوچک هم دارد. یکی این که بیش از اندازه کند است و دوم این که اسامی کلاسهای  آن خیلی عمومی طراحی شده است. برای نمونه کلاس Database که اگر شما هم کلاس مشابهی داشته باشید، سبب ایجاد ناهماهنگی در کد شما می‏شود . به طور کلی نصب CakePHP خیلی ساده است و راه انداختن اولیه سایت با آن کار ساده و آسانی است. بر خلاف Zend Framework که نمی‏دانستید از کجا باید آغاز کنید، در CakePHP  خیلی سریع می‏توانید یک سایت ساده راه بیاندازید.  سایت رسمی آن   https://cakephp.org است.

YII  Framwork

yiiframework یک فریم ورک قدرتمند و Component-Based  است که موثرتر از فریم ورک های CodeIgniter , CakePHP , ZF و Smarty کاربران را پشتیبانی می کند. برای پروژه های بسیار بزرگ گزینه ای بهینه است. این فریم ورک از MVC , DAO/ActiveRecord , i18N/L10N , Caching و AJAX , authentication  , role-based access control, scaffolding, input validation, widgets, events, theming and Web services پشتیبانی می کند. سایت رسمی آن https://www.yiiframework.com   است.

Nette

Nette framework نته فریم‌ورکی ساده، سریع، مدرن، با امکانات کامل و در عین حال سریع است. نته شامل بخش‌های متعددی است که این بخش‌های در کنار یکدیگر به ایجاد یک سرویس کامل برای ایجاد نرم‌افزارهایی در ابعاد کوچک تا بزرگ کفایت می‌کند.

Nette تحت لیسانسMIT توزیع می‌شود. این فریم‌ورک از مجموعه‌ای از کامپوننت های PHP ۷ تشکیل‌شده است. Nette هم‌چنین در سال ۲۰۱۵ عنوان سومین فریم‌ورک محبوب جهان را از آن خودش کرد. سایت رسمی آن https://nette.org می باشد

Phalcon

Phalcon framework Phalcon از معماری MVC استفاده می کند به همین دلیل، همان سرعت، کاربری راحت و مستندات کاملی که آن دو برنامه دارند را در خود جای داده است. تفاوت فالکون با سایر فریم‌ورک‌های php از جهت شیوه‌ی عملکرد آن است. این فریم‌ورک به صورت افزونه‌ای برای مفسر php قابل نصب است. به این معنی که ساختار مرکزی این فریم‌ورک بر خلاف سایر فریم‌ورک‌های موجود، در عوض زبان php با زبان C نوشته شده است و به همین دلیل از نظر سرعت عملکرد از سایر گزینه‌های موجود یک پله بالاتر است.

یکی از مشکلات استفاده از فالکون برای برنامه‌نویسی و طراحی سایت، نیاز به زیرساخت خاص در سمت سرور است که ممکن است در برخی سرورهای اشتراکی در دسترس نباشد. سایت رسمی آن https://phalconphp.com می باشد

PHPixie

PHPIXIE framework PHPixie فریم‌ورکی بر مبنای مدل HMVC است. PHPixie در ابتدا به عنوان یک شاخه از فریم‌ورک کوهانا ایجاد شد ولی در ادامه با بازنویسی کلی نگارش نخست خود را منتشر کرد. ویژگی خاص PHPixie تمرکز بر روی کارایی و سرعت است. همچنین ساختار ماژول محور از قابلیت‌های ویژه‌ی این فریم‌ورک محسوب می‌شود. PHPixie یک فریم‌ورک کوچک و در عین حال با امکانات کافی برای ایجاد یک پروژه در ابعاد متوسط است.

سایت رسمی آن https://phpixie.com می باشد

Slim

Slim framework Slim یکی از کوچک‌ترین فریم‌ورک‌های زبان php است. اسلیم به خوبی با اصول برنامه‌نویسی مدرن سازگار است و هرچند کتابخانه‌های محدودی را در خود جای داده است، امکان استفاده از کتابخانه‌های مدرن و پیشرفته در برنامه‌نویسی با آن فراهم است. استفاده از این فریم‌ورک در طراحی سایت‌های شخصی، سایت‌های کوچک و متوسط قابل توجیه است.

سرعت اجرای برنامه‌های توسعه‌یافته با فریم‌ورک اسلیم زیاد و قابل توجه است. سایت رسمی آن http://www.slimframework.com می باشد

FuelPHP

FuelPHP framework انعطاف پذیر و Full Stack کلماتی هستند که به بهترین شکل این فریم ورک را تشریح می کنند.FuelPHPفریم ورکی است که از الگو های MVC را پشتیبانی می کند ، FeulPHP ماژولار است و می تواند با کمک یک سری ویژگی های Inline، فیلترنیگ URI و Output encoding، امنیت برنامه ها را بالا ببرد. این فریم ورک یک مکانیزم ورود به برنامه دارد و مستندات و ویژگی های مفید زیادی را در خود جای داده است. سایت رسمی آن https://fuelphp.com می باشد

Lumen

Lumen framework Lumen فریم‌ورکی کوچک است که توسط توسعه‌دهنده‌ی فریم‌ورک قدرتمند لاراول برای استفاده در پروژه‌های کوچک ایجاد شده است. فلسفه و ساختار لومن در سایر موارد با لاراول مشابه است. لومن جزء کوچک‌ترین و سریع‌ترین فریم‌ورک‌های php است. تمامی کتابخانه‌های قابل استفاده در لاراول، در لومن نیز قابل استفاده هستند با این تفاوت که مورد به مورد و بر اساس نیاز می‌بایست به پروژه اضافه شوند. ویژگی مهم و قابل توجه لومن، امکان مهاجرت آسان به لاراول در هر زمان با کمترین تلاش ممکن است.

سایت رسمی آن https://lumen.laravel.com می باشد

Solar

solar php framework یک فریم ورک بر پایه PHP 5 به بالا می باشد که از موتور تمپلیت Savant   برگرفته شده است. این فریم ورک از ساختار MVC  استفاده می کند و کلاسها و توابعی برای محافظت از برنامه ها در برابر cross-website scripting (XSS) و SQL injection و ... دارد. سایت رسمی آن  http://solarphp.com  است.

Dwoo

dwoo framework یک فریم ورک بر پایه PHP 5 می باشد که می توان گفت نسخه ای جدید برای Smarty است. کاملا با Template و Plug-ins هماهنگ می باشد. سایت رسمی آن http://dwoo.org   است.

Prado

prado framework مخفف جمله  PHP Rapid Application Develoment Object-oriented  است. این فریم ورک Component-Based و رویداد گرا می باشد. بر پایه PHP 5 نوشته شده است. اولین نسخه آن در سال 2019 و آخرین نسخه آن (4.0.0) در سال 2011 ارائه شده است. طراح Prado این کار را برای پروژه دکترایش انجام داده است و در طراحی آن Delphi را مد نظر داشته است. سایت رسمی آن http://www.pradoframework.net    است.

Qcodo

qcodo framework یک فریم ورک متن باز عالی است با تمرکز بر جداکردن کدنویسیان از فعالیت های ملال آور . این فریم ورک به دو قسمت تقسیم می شود : تولید کننده کد و Qform ها. همچنین سازمانهایی مثل دانشکده دارویی استنفورد و آکادمی موسیقی و ناسا نیز جزء هزاران سایتی است که با این فریم ورک نوشته شده اند. آخرین نسخه از آن (0.4.22) اواسط سال 2011 میلادی ارائه شد. سایت رسمی آن   http://www.qcodo.com    است.

منبع : http://wikipedia.com , https://rokaweb.ir , http://rubinatech.ir
تعداد بازدید : 29430


دیدگاه شما